RETORIK DAN GAYA BAHASA KLASIK
( Hikayat Abdullah Munsyi)
DEFINISI RETORIK
Retorik berasal daripada bahasa Greek iaitu “rhetor”
yang membawa maksud pemidato. Retorik merupakan seni atau teknik memujuk yand
disalurkan melalui bahasa lisan, visual atau tulisan. Definisi bagi retorik
diperluas sejak retorik dijadikan sebagai salah satu bidang kajian. Oleh hal
yang demikian, retorik klasik berbeza dengan retorik komtemporari yang turut
melibatkan penganalisisan dalam unsur teks dan juga visual.
Retorik klasik biasanya diajar dala sastera liberal
asal dan tergolong dalam trivium. Dalam zaman purba dan pertengahan, kajian
terhadap menekanan penggunaan bahasa yang betul, tepat, memuaskan dan berkesan
dalam aspek pengkajian dan kritikan karya sastera. Aspek logik pula menekankan
ujian dan penciptaan ilmu baharu melalui proses soal dan jawab manakala retorik
pula menekankan keadah atau cara memujuk yang biasanya digunakan dalam
tempat-tempat awam seperti di Dewan Perhimpunan dan sebagainya. Retorik banyak
digunakan dalam masyarakat demokratik dengan prinsip kebebasan bersuara
berpersatuan dan kebebasan berpolitik dengan syarat tidak bercanggah dengan
Perlembangan Persekutuan dan undang-undang yang ditetapkan.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:1326), retorik
didefinisikan sebagai teknik pemakaian bahasa secara berkesan dalam penulisan
atau pertuturan. Bukan itu sahaja, retorik juga dimaksudkan sebagai seni
menggunakan atau memakai bahasa yang indah dan menarik untuk memujuk atau
mempengaruhi pemikiran para pendengar iaitu suatu seni yang menggunakan bahasa
lisan atau cara untuk berkomunikasi yang juga disebut sebagai seni
berpidato.
Menurut Abu Hassan, retorik merupakan satu seni gaya
penulisan secara berkesan yang bertujuan untuk mempengaruhi khalayak iaitu
individu yang berada di persekitarannya. Retorik juga dikatakan sebagai
keindahan seni lisan dan penulisan serta merupakan suatu seni propaganda yang
digunakan oleh seseorang individu bagi tujuan memujuk. Retorik sebagai seni
propaganda ini biasanya digunakan oleh ahli-ahli politik dan banyak digunakan
dalam penulisan surat khabar yang berupa iklan untuk tujuan memujuk.
Menurut Asmah Hj. Omar (1998), retorik bermaksud
kajian tentang penggunaan bahasa secara berkesan. Berdasarkan pada konteks yang
bersesuaian, retorik juga dapat diertikan sebagai keupayaan menggunakan bahasa
secara berkesan atau ciri-ciri yang berkaitan dengan bahasa.
Menurut Lanham (1991), retorik merupakan seni dalam
mendapatkan keyakinan seseorang melalui wacana bahasa. Retorik menyentuh hal
yang berkaitan dengan cara menyampaikan pendapat, idea, saranan atau cara
menghuraikan sesuatu wahana kepada penulis untuk mempersembahkan pemikirannya,
tanggapannya atau perasaannya dengan jelas dengan gaya yang berkesan. Pemahaman
penulis tentang retorik dan kecekapan menerapkannya amat penting untuk
membolehkannya menghasilkan penulisan yang terdiri daripada wacana yang kukuh.
Pemerian
Penulisan
pemerian sering diaplikasi dalam pelbagai genre penulisan. Dalam penulisan
jenis ini, tujuan penulis adalah untuk menggambarkan sesuatu. Misalnya penulis
ingin memberikan gambaran kepada pembaca tentang sesuatu pemandangan, kejadian,
benda atau seseorang watak. Penulisan yang menggunakan mod ini memerlukan
kemahiran menggambarkan sesuatu perkara secara terperinci menggunakan imej dan
seumpamanya sama ada warna, bentuk, bunyi, bau, rasa dan lain-lain yang
menyentuh pancaindera manusia. Tujuan penulis adalah bagi membolehkan pembaca
merasai sendiri apa-apa yang telah penulis lihat atau alami.
Retorika pemerian bertujuan
memberikan gambaran visual yang jelas kepada khalayak seperti pelukisan. Dalam
pendekatan ini, penghasil wacana memindahkan pengamatan dan pemerhatiannya
kepada khalayak. Bahan yang dipindahkan termasuklah imej, hal fizikal, keadaan,
perasaan, suasana, latar dan sebagainya. Pemerian seharusnya dilakukan secar
objektif, tepat dan jelas. Penghasil wacana ini hanya memerihalkan sesuatu
objek atau perkara sebagaimana kewujudan sebenarnya iaitu tidak memasukkan
emosi, imaginasi, atau pandangannya dalam wacana yang dihasilkan.
Contoh:
1) “Kalakian,
adalah kota itu pintunya empat, satu pintu besar, tempatnya diiringi jambatan
besar. Maka dalam pintu besar itu ada pula satu pintu kecil. Maka dalam pintu
besar itu ada pula satu pintu kecil. Maka daripada pintu itulah orang masuk
keluar.” (Halaman 42)
2) “Bermula,
adalah pada keliling kota diperbuat kubu daripada tanah, ada tebalnya dua depa.
Maka dikaki kubu itu dibubuhnya pula ranjau besi, bercerancangan. Maka di
sebelah ranjau itu ada pula parit, lebarnya ada kira-kira lima depa dan
dalamnya pun demikian. Adapun airnya itu boleh dimasukkan dan boleh
dikeluarkan. Maka pintu airnya itu dari jambatan kecil yang di sebelah Bukit
Cina. Maka dikeluarkannya ke laut dari jambatan hilir. Maka adalah di tebing
parit berkeliling ditanamnya pokok sena. Maka dalam parit itu adalah beberapa
buaya dan ikan siakap dan jempul dan
hudang galah menjadi.” (Halaman 42)
Pendedahan
Penulisan
jenis ini dikenali juga sebagai retorika eksposisi. Hal ini kerana tujuan
retorika ini adalah untuk memberi pemahaman kepada khalayak. Sehubungan dengan
itu, sesuatu topik perlu dihurai, disingkap, dipapar dan ditunjukkan dengan
jelas dan terperinci supaya khalayak memahami topik yang diperkatakan.
Dalam retorika pendedahan, pengarang
berusaha memindahkan ideanya kepada khalayak secara berkesan. Biasanya idea
yang menggunakan retorika ini berkaitan dengan definisi, konsep, istilah,
fakta, falsafah, masalah, analisis, proses dan dasar tertentu. Tujuannya adalah
bagi mendedahkan sesuatu perkara, pendapat, idea, maklumat atau pandangan
melalui penerangan iaitu menganalisis fakta-fakta secara objektif dan membuat
penilaian yang logik berdasarkan bukti-bukti sokongan bagi pendedahan yang
dibuat.
Contoh:
1) “Sebermula,
maka di sebelah bukit itu pula tempat penjara, kata orang Melaka, “miskurdi”,
iaitu bahasa Portugis misericordia, ertinya tempat kasihan. Dan lagi, ada suatu
namanya terongko, ertinya tempat pasung. Itu pun bahasa Portugis juga. Maka
adalah dalam tempat itu suatu lagi tempat, namanya terongko gelap.” (Halaman 41)
Penceritaan
Retorika
penceritaan bermaksud menyampaikan sesuatu cerita, iaitu menghubungkan beberapa
siri, peristiwa berkaitan dalam satu plot yang logik. Retorika ini digunakan
dalam penulisan cerpen, novel, autobiografi, biografi, lipur lara, hikayat dan
sebagainya. Penulisan penceritaan terbentuk
daripada bahagian permulaan, perkembangan, cerita, konflik dan peleraian
sehingga terhasil satu kesatuan. Retorika ini mengandungi empat prinsip yang
bertalian iaitu kesatuan, pertautan, penekanan dan gaya bahasa yang menarik.
Kesatuan dalam pemceritaan berkaitan
dengan tema, iaitu aspek yang mewujudkan kesatuan fikiran dalam sesuatu cerita.
Pertautan pula berkaitan dengan plot atau jalinan cerita, iaitu terdapat
kesinambungan idea dalam cerita tersebut. Seterusnya penekanan dalam
penceritaan merujuk kepada pemilihan dan penyusunan peristiwa yang dapat
menarik minat khalayak. Dalam hal ini, cerita yang diselitkan dengan unsur
suspens, klimaks dan kadar gerak penceritaan peristiwa-peristiwa yang pantas
akan menimbulkan keseronokan kepada khalayak.
Contoh:
1) “Syahadan adalah nama kampung
yang tempat aku diperanakkan itu Kampung Masjid. Maka adapun saudaraku seibu
itu empat orang laki-laki, semuanya itu abangku, maka aku inilah yang bongsu.
Adapun abang-abangku yang tersebut itu semuanya mati tatkala kecil, ada yang
mati umur enam bulan, ada yang umur setahun, ada yang umur dua tahun, ada yang
tiga tahun, demikianlah halnya sehinggalah bondaku seperti laku orang gila
sebab mati anak-anaknya itu, maka sentiasa duduk menangis dan dukacita juga”.
(Halaman 7)
2) “Sebermula,
maka adalah halku daripada masa itu, tiadalah apa lain pekerjaan melainkan
membaca-baca surat dan menyurat juga. Maka dalam sedikit hari demikian itu,
maka tiba-tiba pecahlah khabar dalam Melaka mengatakan Inggeris konon hendak
memecahkan Kota Melaka. Maka segala bangsa orang dalam Melaka pun tiadalah
percaya yang boleh dipecahkan kota itu dengan mudahnya.” (Halaman 41)
Paralelisme
Paralelisme
merujuk kepada salah satu asas dalam ilmu stilistik. Corbett dan Connors
(1999:381) menterjemahkannya sebagai kesamaan struktur dalam pasangan atau siri
kata-kata, frasa-frasa atau klausa-klausa yang berhubungan. Gaya ini
mensejajarkan beberapa ayat yang berpola sama. Paralelisme merupakan gaya
bahasa pengulangan iaitu sejenis gaya yang berusaha untuk mencapai keselarian
dalam penggunaan kata-kata atau beberapa frasa yang menduduki fungsi yang sama
dalam bentuk kenahuan yang sama (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2005a: 365 dan
2005b: 129).
Contoh:
1)
“Syahadan
lagi adalah pekerjaan bapaku itu menjadi utusan kepada negeri-negeri Melayu seperti Lingga,Riau,
Pahang dan Terengganu”. (Halaman
5)
Antitesis
Menurut
Lanham (1968: 12), antitesis adalah tindakan menggabungkan idea-idea yang
bertentangan, manakala Umar Jumus (1989:213) pula menjelaskan istilah antitesis
merujuk kepada bentuk peletakkan dua ayat atau kata yang bertentangan dalam
kedudukan dalam kedudukan berdampingan. Antitesis ialah penggunaan kata atau
ungkapan untuk menghasilkan kesan perbandingan antara dua antonim iaitu
kata-kata yang ada ciri semantik yang berbeza atau bertentangan. Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005: 69) mendefinisikan antitesis sebagai sesuatu yang
benar-benar berlawanan atau bertentangan.
Contoh:
1) “Maka dengan demikian
sehari-hari tiadalah berhenti siang malam daripada belajar itu, maka barang
apa perkataan orang, bolehlah aku eja dan menulis akan dia”. (Halaman
17)
2) “Maka kebanyakkan kecualinya
orang yang tiada berbatu uji itu terkena perkara yang demikian itu, tiada saksi
yang menunjukkan baik jahat dan salah benarnya”. (Halaman
16)
3) “Setelah tentulah bicara itu,
maka oleh ibu bapaku dijemputkannyalah segala adik kakak dalam Melaka, laki-laki
dan perempuan”.
(Halaman 20)
Isokolon
Isokolon
adalah pengulangan frasa-frasa dalam kepanjangan yang sama dan lazimnya
berstruktur sejajar. Kerapkali juga isokolon membawa nada yang puitis. Isokolon
terjadi apabila wujud elemen yang mempunyai kepanjangan yang sama. Umar junus
(1989:224) berpendapat isokolon adalah suatu pengertian dalam baris atau
fikiran yang sama.
Contoh:
1) “Maka sampailah ke mana- mana
ia pergi mencarikan ubat berjenis-jenis, lain
diminum, lain disapu perut, lain dibuat tuam dan berbagai-bagai”.
(Halaman 11 )
Anafora
Anafora
ialah pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada permulaan
klausa yang berturutan. Pengulangan ini akan menghasilkan kesan emosi yang
kuat. ( Corbett dan Connors 1999:390). Anafora ialah sejenis gaya bahasa
pengulangan iaitu pengulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada
setiap ayat yang biasanya secara berturutan supaya memperoleh kesan tertentu
waima dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional, prosa moden sama
ada kreatif atau bukan kreatif (Nik Hassan Basri Ab. Kadir, 2005a: 326-327, dan
2005b: 107).
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 49) bahawa anafora ialah pengulangan sesuatu
kata atau frasa pada permulaan beberapa kalimat atau klausa yang berturut-turut
agar memperoleh kesan tertentu.
Contoh :
1) “Baik daripada jalan bahasanya, baik daripada cetera-ceteranya, baik daripada hubungan hurufnya atau daripada canggung perkataannya”.
(Halaman 24)
2) “Maka ia itu dipakukan kepada satu
kepala balak, maka sebelah lagi itu diberi berkunci. Maka ia itu hukuman budak yang lari sebentar-sebentar, dan selalu
berkelahi, atau tiada mahu mendengar pengajaran ibu bapanya, dan lambat belaja”r.
(Halaman 18)
3) “Dan
lagi jikalau
ada sedikit-sedikit badanku tiada sedap rasanya, maka sengaja aku jadikan sakit
banyak, supaya jangan aku belajar. Dan
lagi malulah aku memandang muka harimau daripada memandang muka guruku itu”.
(Halaman 14)
Aliterasi
adalah sejenis gaya bahasa perulangan bunyi konsonan yang sama pada awal kata
dan yang berturutan waima dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa
tradisional, prosa moden waima kreatif atau bukan kreatif (Nik Hassan Basri Nik
Ab. Kadir, 2005a: 324 dan 2005b: 106). Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2005:37) pula mendefinisikan sebagai pengulangan bunyi atau huruf pertama pada
beberapa perkataan yang berturutan dalam sesuatu baris, terutama dalam sajak.
Contohnya:
1) “Sebelum ia dapat, tiada ia dilepaskan, dihantar nasi oleh ibu bapanya di situ”.
(Halaman 19)
2) “Maka jikalau sekiranya ada
umurku seribu tahun sekalipun, maka janganlah engkau takut membelanjakan dia
sebab menuntut ilmu itu; kerana dapat tiada hamba Allah dalam dunia ini
semuanya mengkehendaki kebesaran dan
kemuliaan dan kekayaan, maka seorang jua pun tiada yang benci akan perkara yang
tersebut itu”. (Halaman 16)
Asindeton
Asindeton
ialah pengguguran kata hubung antara siri-siri klausa yang berhubungan (Corbett
dan Connors, 1999: 387). Lawan bagi asindeton ialah polisindeton, iaitu
penggunaan kata hubung yang banyak. Menurut Corbett, asindeton memberikan kesan
rima yang tepat dalam ayat. Umar Junus (1989: 214-215) pula mendefinisikan
asindeton sebagai ketiadaan penggunaan kata hubung yang menghubungkan satu ayat
dengan ayat yang lain atau satu frasa dengan frasa yang lain.
Asindeton ialah gaya bahasa
pengulangan yang menggunakan tanda bacaan yang sama berulang-ulang untuk
menghubungkan kata, frasa, klausa, ayat antara satu dengan yang lainnya
menjadikan satu ayat yang panjang, iaitu hanya dengan tanda koma atau beberapa
tanda koma (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2005a: 330 dan 2005b: 109-110).
Tegasnya, gaya bahasa ini terlalu banyak menggunakan tanda koma dalam satu
ayat. Penggunaan gaya bahasa ini boleh digunakan juga dalam penulisan kreatif.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005:84) mendefinisikan asindeton sebagai deretan
kata (frasa, klausa,ayat) yang tidak menggunakan kata hubung.
Contoh:
1) “Dan lagi kalau apabila
guruku itu ada sakit-sakit sedikit,
tidak boleh mengajar, maka itulah
yang menjadi sukacita yang amat besar kepadaku, supaya boleh aku pergi bermain”. (Halaman
14)
2) “Adapun gunanya itu supaya
mengetahui ilmu kira-kira, dan
hitung-menghitung, dan boleh
bertutur bahasa, kerana pada zaman
itu penuh sesak saudagar-saudagar Keling dalam negeri Melaka”.
(Halaman 21)
Polisindeton
Polisindeton
menurut Corbett dan Connors (1999: 388) ialah penggunaan kata hubung yang
melebihi daripada jumlah yang lazim digunakan menurut rumus tatabahasa. Dengan
kata lain, polisindeton merupakan kebalikan asindeton. Menurut Corbett,
strategi polisindeton bertujuan melambatkan irama prosa dalam perenggan dan
seterusnya menghasilkan kesan penegasan yang jitu. Polisindeton boleh juga
digunakan bagi menunjukkan penekanan terhadap sesuatu maksud.
Polisindeton ialah gaya bahasa
pengulangan iaitu yang menggunakan kata hubung yang sama berulang-ulang untuk
menghubungkan kata dengan kata atau frasa dengan frasa atau klausa dengan
klausa dalam ayat (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2005a: 370 dan 2005b: 133)
Contoh:
1) “Sebermula maka apabila aku
terkenang-kenang akan palu, dan
sesah, dan tampar, dan maki, dan beberapa loh yang pecah di kepalaku, dan rajuk masam muka, dan
tengking herdik segala guruku itu; adapun satu-satu bilur rotan di atas tubuhku
tatkala belajar itu sekarang ini menjadi satu cermin mata padaku pada masa ini”.
(Halaman 15)
2) “Maka ia itu hukuman seperti
budak-budak pelari mengaji, atau
memanjat pohon-pohon, atau menendang
kawan-kawannya, dimasukkan kedua-dua belah kakinya ke dalam tali itu, diputar
ke atas, kemudian disesah tapak kakinya, demikianlah rupanya”.
(Halaman 18)
3) “Maka dalam parit itu adalah beberapa buaya dan ikan siakap dan jempul dan hudang
galah menjadi.” (Halaman 43)
No comments:
Post a Comment