Monday, December 8, 2014

IDEALISME DAN FALSAFAH

Idealisme dan Falsafah Melayu

Idealisme Bersumberkan Alam.

Idealisme menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007: 558-559) ialah sifat iaitu sikap atau perbuatan melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal. Menurut W.F Hocking pula ialah realiti yang terdiri daripada idea-idea, fikiran-fikiran, akal atau jiwa dan bukanlah kekuatan atau kebendaan. Idealisme bersumberkan alam merupakan sesebuah karya yang seharusnya memiliki falsafah, pemikiran dan persoalan yang agung dan penting. Hal inilah yang disebutkan oleh tokoh pengkritik karya sastera, Greek Dionysus Cassius Longinus. Hal ini membuktikan bahawa sesebuah karya sastera, terutamanya karya agung pasti memiliki ciri pemikiran tertentu yang juga disebut sebagai idealisme. Selain itu juga, idealisme ialah tentang pemikiran seseorang tokoh dalam melahirkan karyanya.
            Idealisme juga adalah sifat (sikap atau perbuatan) melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal, sifat (sikap, cita-cita dan sebagainya) menghasratkan yang unggul (yang sempurna) (Kamus Dewan edisi keempat, 2010: 558). Idealisme adalah aliran yang menilai tinggi angan-angan (idea) dan cita-cita (ideal) sebagai hasil perasaan daripada dunia nyata. Aliran ini pada awalnya dikemukakan oleh Socrates (469-399 SM) yang dilanjutkan oleh muridnya yang bernama Plato (427-347 SM.). Idealisme terbahagi kepada beberapa aliran iaitu romantisme, simbolisme, ekspresionisme, mistisme, dan surealisme. Namun, yang menyentuh mengenai sumber alam hanyalah aliran idealisme bagi simbolisme iaitu aliran kesusasteraan yang menyajikan tokoh-tokoh bukan manusia tetapi binatang dan tumbuh-tumbuhan yang disimbolkan sebagai perilaku manusia (Mohd Rashid Md Idris, 2014: 230). Binatang-binatang atau tumbuh-tumbuhan diperlakukan sebagai manusia yang dapat bertindak, berbicara, berkomunikasi, berfikir, berpendapat sebagaimana halnya manusia.
            Kehadiran karya sastera yang beraliran simbolisme ini biasanya ditentukan oleh situasi yang tidak mendukung pencerita atau pengarang yang berbicara. Pada masyarakat lama, misalnya di mana kebebasan berbicara dibatasi oleh aturan etika moral yang mengikat kebersamaan dalam kelompok masyarakat, pandangan dan pendapat mereka disalurkan melalui bentuk-bentuk peribahasa atau sindiran. Idealisme mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Antara kelebihan idealisme ialah idealisme berteraskan kesedaran intelek dan sistem berfikir secara rasional dan logik untuk mengenal pasti sesuatu kebenaran. Logik adalah alat untuk menentukan tentang apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan pada satu-satu situasi. Falsafah ini lebih bersifat statik, stabil, dan sukar berubah. Walaupun begitu, idealisme tetap mempunyai kelemahan. Keadaan ini disebabkan oleh, anggapan terhadap sesuatu nilai atau kebenaran yang kekal sepanjang masa masih tidak mendapat persetujuan serentak daripada manusia tentang beberapa perkara. Logik adalah kunci asas idealisme tetapi tidak semuanya boleh digunakan kerana terdapat perubahan dari semasa ke semasa.
            Seterusnya, idealisme yang akan dibincangkan dalam keempat- empat karya agung Melayu iaitu Hikayat Hang Tuah, Hikayat Sulalatus Salatin dan Hikayat Abdullah dan Hikayat Bustan al- Katibin adalah idealisme karya yang bersumberkan alam. Perbincangan berdasarkan idealisme yang bersumberkan alam ini dapat dikategorikan kepada beberapa pecahan, misalnya berkaitan tumbuh-tumbuhan, haiwan, angkasa, sosialisasi dan sebagainya. Kehidupan manusia tidak lari daripada alam, malah banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan sebagai seorang manusia sering dikaitkan dan diumpamakan dengan alam ciptaan Tuhan, tidak kira dari segi tumbuhan, haiwan, angkasa, lautan mahupun hubungan antara masyarakat, iaitu sosialisasi. Hal ini banyak diungkapkan dalam karya-karya agung Melayu klasik. Mortimer Jerome Adler menyatakan, berdasarkan isu utama berkenaan tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia sebagai bentuk hidupan yang berkesinambungan atau jelas berbeza, jadi kajian organisma haiwan (anatomi) dan fisiologinya  memperoleh banyak kepentingannya (2007: 12).  Bukan sahaja pada satu bahagian, malah pada ketika menulis manusia juga tidak dapat lari dari dikaitkan dengan alam. idealisme dapat menghasilkan sesuatu bentu karya dan memerlukan daya imaginasi yang tinggi dan kreatif. Antara idealisme berunsurkan alam yang terdapat dalam ketiga- tiga hikayat tersebut ialah:

1. Penerokaan pembukaan sesebuah negeri atau kawasan

Idealisme bersumberkan alam dapat dikaitkan dengan pembukaan kota Melaka yang terdaapat dalam karya Sulalatus Salatin karya Tun seri Lanang. Hal ini dapat dijelaskan berikutan cerita yang terdapat dalam karya agung ini yang mengatakan Parameswara bersama-sama pengikutnya sedang berteduh dan menyandar pada sepohon pokok kayu yang tidak diketahui namanya. Parameswara kemudiannya bertanya kepada pengikutnya dan pengikutnya memaklumkan bahawa pokok kayu tersebut adalah pokok Melaka.
            Parameswara juga tertarik untuk menjadikan kawasan tersebut sebagai tempat untuk di bangunkan kota, negeri dan kerajaan kerana beliau ada menyaksikan satu kejadian yang menakjubkan. Peristiwa tersebut ialah peristiwa pelanduk putih yang menendang anjing pemburuan baginda. Kejadian tersebut menyaksikan peristiwa di mana anjing pemburuan Parameswara telah di tendang jatuh ke sungai oleh seekor pelanduk putih. Antara petikan cerita yang mengisahkan tentang peristiwa pembukaan kota Melaka ialah:

“...titah baginda “Baik tempat ini diperbuat negeri, anjing alah pada pelanduk; jikalau orangnya betapa lagi?” maka sembah segala Orang Besar-Besar, “benarlah seperti titah Duli Tuanku itu.” Maka disuruh baginda tebas, diperbuat negeri. Maka titah Baginda “apa nama kayu itu?” Maka sembah orang, “kayu Melaka namanya, Tuanku,” Maka titah Raja Iskandar Syah,, jika demikian,“Melakalah nama negeri ini.”
                                                                                                                 (Sulalatus Salatin, halaman 71)

2. Peminangan seorang puteri

Peristiwa peminangan puteri gunung ledang bermula apabila Sultan Melaka kehilangan permaisuri yang sudah mangkat. Kesedihan baginda telah menarik perhatian pembesar yang menanyakan baginda jika ingin berkahwin dengan puteri lain dan Puteri Gunung Ledang adalah pilihan baginda. Idea pengarang menetapkan syarat-syarat peminangan seperti tujuh dulang hati nyamuk, tujuh dulang hati kuman dan sebagainya adalah tidak logik. Contoh petikan:

“jikalau raja Melaka hendakkan aku, perbuatkanlah aku jambatan emas satu dan jambatan perak satu, dari Melaka datang ke Gunung Ledang itu. Akan peminangnya hati nyamuktujuh dulang; hati kuman tujuh dulang; air mata setempayan; air pinang muda setempayan; darah anak raja yang bernama Raja Ahmad itu semangkuk. Jikalau ada demikian kabullah tuan puteri akan kehendak raja Melaka itu.”
                                                                                                 (Hikayat Sulalatus Salatin, halaman 215)

Jadi, jelaslah dilihat melalui syarat-syarat peminangan yang diberikan banyak diselitkan dengan unsur alam seperti nyamuk, kuman, emas, perak dan pinang muda. Hal ini demikian kerana pada masa dahulu unsur-unsur alam ini dikatakan sudah sebati dengan masyarakat masa itu. Selain menjadi sumber utama, ia juga menggambarkan Melaka pada masa itu sebagai sebuah kerajaan yang amat kuat dan kaya kerana mampu membina sebuah jambatan emas dan perak yang menghubungkan Melaka hingga ke Gunung Ledang.

3. Sumber Lautan
“Maka Raja Suran fikir dalam hatinya, ‘Bahawa isi darat telah aku ketahuilah, dan segala isi laut bagaimana gerangan rupanya? Jika demikian, baik aku masuk ke dalam laut, supaya aku ketahui betapa halnya.’”
                                                                                                                     (Sulalat al-Salatin, 2003: 14)

“Bermula air didih pun bagai pun lautan dan kepala kerbau lembu upama pulau”.
                                                                                                                     (Sulalatus Salatin, 1997: 25)

“Aku cedok sedikit daripada air laut. Bermula “setengah” disini bukannya setengah bahagi dua betul, seperti air laut diambil secawan...”
                                                                                                                   (Bustan al- Katibin, 2005: 32)

Petikan ini menunjukkan bahawa penulis berasa perlu untuk memasukkan unsur alam dalam pengkaryaannya meskipun kadangkala dilihat hal itu tidaklah begitu penting. Hal ini membuktikan bahawa kaitan antara manusia dan alam seperti lautan juga adalah sesuatu yang dianggap sebagai keperluan.

4. Api dan air
“Bahawa demikianlah susahnya aku ini dipeliharakan oleh ibu bapaku: seperti meniup api dalam air, adanya.”
                                                                                                                      (Hikayat Abdullah, 2004: 15)

Petikan ini pula menunjukkan terdapat penggunaan perumpamaan yang dikaitkan dengan kehidupan manusia melalui kepengarangan kisah hidup Abdullah yang ditulis oleh beliau sendiri.

5. Kaitan antara manusia
“Maka sebab itulah kata arif: Apabila engkau dapat wang, belikan emas; maka jualkan pula emas itu, belikan pula intan; maka jualkan pula intan itu, belikan manikam; jualkan pula manikam itu, belikan ilmu. Maka demikianlah besar kemuliaannya itu serta dengan teguh setianya kepada orang yang mendapat dia itu.”
                                                                                                                      (Hikayat Abdullah, 2004: 20)

Dalam penulisan karyanya, Abdullah Munshi turut memasukkan kata-kata dari bijak pandai yang menunjukkan bahawa beliau mengambil tahu hal ini daripada orang yang lebih arif. Kebiasaannya juga, hal ini dikatakan oleh orang berilmu dan orang tua-tua kepada orang muda. Hal ini menunjukkan idealisme bersumberkan alam berkaitan hubungan sesama manusia dalam hidup bersosial.

“Syahadan ketahui olehmu hai sekalian orang yang menuntut ilmu, adalah kaya dan miskin itu sekali- kali bukan pada pihak itu diperbuat tanda orang yang mulia dan orang yang berbahagia kerana miskin dan kaya itu datang ia daripada orang yang mulia, dan datang ia kepada orang yang hina, dan datang ia kepada orang yang cerdik, dan datang ia kepada orang yang bodoh, dan datang ia kepada orang yang baik- baik... Akan tetapi, ilmu dan akal itu tiada ia datang kepada orang sekalian...”
                                                                                                                    (Bustan al-  Katibin, 2005: 11)

6. Sumber haiwan
“Maka sembah mangkabumi, “Baiklah, tuanku.” Maka mangkabumi pun bermohonlah keluar akan berlengkap gajah kuda dan rakyat sekalian.”
                                                                                                                     (Hikayat Hang Tuah, 1995: 3)

“ Pada bicara patik, patut juga Duli Yang Dipertuan sambut dengan gajah supaya suka hatinya, kerana orang besar...”
                                                                                                                  (Hikayat Hang Tuah, 1995: 91)

“Makan aku akan ikan hingga kepalanya kumakan juga”
                                                                                                                    (Bustan al- Katibin, 2005: 33)

“Maka Raja Kida Hindi pun dianugerahi persalin, seratus buah cembul emas berisi permata dan ratna mutu manikam yang mulia- mulia dan dianugerahi seratus ekor kuda..”
                                                                                                                          (Sulalatus Salatin, 1997:7)

Petikan ini menunjukkan pengarang menggunakan unsur haiwan dalam kepengarangan untuk mengambarkan kepentingan haiwan dalam kehidupan manusia.


7. Sumber tumbuhan
“ Maka dilihat oleh baginda ada sebuah kolam terlalu indah perbuatan, diikat dengan permata pancawarna, berkeliling kolam itu pelbagai bunga yang indah-indah dengan jambangannya.”
                                                                                                                      (Hikayat Hang Tuah,1995: 8)

“… pelbagai bunga- bunganya seorang sekendong dan mengambil buah- buahan dibawanya naik ke atas…”
                                                                                                                 (Hikayat Hang Tuah, 1995: 195)

“Maka di atas pulau itu ditanaminya pelbagai kayu- kayuan dan segala bunga- bungaan dan segala buah- buahan…”
                                                                                                                        (Sulalatus Salatin, 1997, 14)

Unsur tumbuhan, iaitu bunga digunakan dalam kepengarangan bagi melambangkan unsur alam yang berada di sekeliling manusia.

“Maka adalah ia itu diumpamakan seperti suatu tiang batu adanya. Maka barang betapa berat ia ditanggungkan di atasnya, ditahannya juga. Maka jikalau sekiranya terlampau daripada adat beratnya itu, remuklah ia, patah sekali, tetapi tiada ia tahu melentur atau bongkok, seperti tiang kayu dan sebagainya.”
                                                                                                                      (Hikayat Abdullah, 2004: 20)

Petikan ini juga menunjukkan pemikiran atau idealisme penulis karya agung dalam mengaitkan penulisannya dengan sumber alam di sekelilingnya.

8. Pentadbiran negara
Peristiwa yang berlaku di Singapura ini yang turut diceritakan dalam karya agung Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu yang telah di tulis oleh Tun Seri Lanang dalam bab 4 pada halaman 67 dalam buku tersebut. Peristiwa ini berlaku semasa Tuan Jana Khatib yang juga merupakan seorang yang mahir dalam ilmu agama telah datang ke Singapura. Di Singapura, Tuan Jana Khatib berjalan di pekan Singapura sehinggalah ke pintu peranginan raja. Di situ, Tuan Jana Khatib telah menilik pohon pinang sehingga pohon itu telah terbelah dua dan kejadian itu berlaku di hadapan permaisuri raja. Raja telah menitahkan hukuman bunuh ke atas Tuan Jana Khatib kerana beliau di anggap sengaja ingin menunjuk-nunjuk kebolehannya di hadapan permaisuri.
            Beberapa lama kemudian selepas peristiwa tersebut, Singapura telah menerima bencana besar iaitu bencana serangan todak. Ramai rakyat jelata telah terkorban. Nyawa rakyat terus melayang apabila Paduka Seri Maharaja telah memerintahkan rakyatnya berkotakan betis. Kemudian datang seorang budak yang pintar mencadangkan agar mereka berkotakan batang pisang. Akhirnya berkat cadangan bernas budak pintar tersebut, serangan todak telah berakhir. Tetapi, budak tersebut telah dijatuhi hukuman bunuh akibat hasutan para pembesar terhadap raja yang tidak berfikir panjang tentang kebijaksanaan budak tersebut yang di khuatiri akan menggugat raja apabila dia besar kelak. Antara petikan cerita yang mengisahkan serangan todak ialah:

“Syahadan pada antara itu, datanglah seorang budak berkata, “apa kerja kita berkotakan betis ini? Mendayakan diri kita. Jika berkotakan batang pisang alangkah baiknya?” setelah didengar Paduka Seri Maharaja kata budak itu, maka titah baginda, “Benar seperti kata budak itu,” maka dikerahkan baginda rakyat mengambil batang pisang diperbuat kota. Maka dikerjakan oranglah berkotakan batang pisang. Maka segala todak yang melompat itu lekatlah jongornya, tercacak kepada batang pisang itu; dibunuh oranglah bertimbun-timbun di pantai itu, hingga tiadalah termakan lagi oleh segala rakyat. Maka todak itu pun tiadalah melompat lagi”.
                                                                                                                                 (Sulalatus Salatin, 67)

            Dalam peristiwa Singapura di langgar todak, ada di selitkan tentang penggunaan batang pisang untuk mempertahankan Singapura. Kepintaran budak tersebut untuk mempertahankan Singapura daripada di langgar todak amat bijak sekali kerana batang pisang yang lembut akan memudahkan muncung todak terlekat di batang tersebut. Malahan, idea tersebut muncul daripada budak tersebut mungkin di sebabkan oleh keadaan sekelilingnya yang amat banyak dengan pokok pisang atau tumbuhan yang lain. Hal ini demikian kerana, keadaan persekitarannya pada masa dahulu amat banyak dipenuhi dengan pokok-pokok atau unsur alam yang lagi yang masih terjaga. Sumber alam tersebut juga merupakan punca utama untuk penduduk mendapatkan sumber makanan. Malahan, sungai dan laut amat penting kepada mereka untuk mencari rezeki menyara kehidupan mereka sekeluarga di samping sebagai bahan dagangan.

Falsafah Melayu

Menurut Kamus Dewan edisi keempat, falsafah bermaksud pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu yang lain. Perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunanai philosophia iaitu philo ertinya cinta manakala sophia ertinya hikmat. Menurut tokoh islam: Al- Farabi dalam buku Dr Haji Mohd Rashid (2014), beliau mendefinisikan falsafah sebagai satu ilmu yang menyelidiki hakikat sebenar dari segala yang ada ini. Pendapatnya ini sebagaimana pendapat Plato yang menegaskan “Falsafah meneliti hakikat yang mendasari sesuatu benda atau perkara disebalik sifat luarannya, iaitu apa sebenarnya yang menjadi asas dan initi pati pembentukan sesuatu benda atau perkara itu.” Menurut Hashim Hj. Musa (2006) dalam buku yang sama, falsafah disifatkan sebagai kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang pengetahuan manusia. Dalam karya agung Melayu, pengarang menerapkan elemen falsafah dari dua sumber. Sumber yang pertama, pengarang menggunakan falsafah yang bersumberkan Melayu. Manakala sumber yang kedua dilihat daripada falsafah yang bersumberkan Islam.

1. Falsafah Melayu Berkonsepkan Budi

Menurut Mohd Rashid et al (2014), kehidupan masyarakat Melayu tidak boleh terlepas daripada peraturan dan disiplin. Kehidupan seharian mereka penuh dengan adab dan kesopanan. Selai itu, mereka juga mempunyai pantang larang yangbtersendiri yang perlu mereka patuhi. Oleh itu, mereka menerapkan unsur tersebut dalam karya mereka. Sebagai contoh, mereka menekankan konsep berbudi dalam kehidupan mereka. Konsep budi terbahagi pula kepada lima, iaitu budi bahasa, budi pekerti, budi bicara, hati budi dan akal budi.

a. Budi bahasa

Menurut Mohd Rashid et al (2014), budi bahasa dan budi bicara yang mulia merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif, bernas dan penuh pengajaran serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengar (Mohd Rashid Md Idris, 2011:64). Pendek kata, budi bahasa ialah pertuturan yang apabila didengar oleh pendengan, mereka akan berasa selesa dan perkara yang diperkatakan itu dapat diterima dengan baik. Penutur yang berbudi bahasa lazimnya bertutur dengan menggunakan ayat yang manis, sopan dan penuh pengajaran. Dengan itu, pendengar tidak akan tersentuh dan terasa hati dengan ungkapan penutur yang penuh budi bahasa ini.
            Penerapan konsep budi bahasa dan budi bicara ini bukan sahaja terserpa dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu sahaja, melah konsep kelembutan berbicara ini juga terserap dalam karya-karya mereka. Hal ini dapat dilihat dalam contoh dibawah;

… “ Daulat Tuanku Syah Alam, patik ini hamba yang hina memohon ampun dan kurnia dibawah Duli Yang Dipertuan akan patik ini, kerana Hamba Syah Alam tiada berdosa dibawah cerpu Duli Syah Alam. Maka hamba Syah Alam pun harap akan ampun  Syah Alam kerana Si Tuah tiada mahu bertuan lain daripada anak cucu Duli Syah Alam.”      
                                                                                                (Hikayat Hang Tuah, 1997:231-232)
           
Petikan diatas merupakan perbualan antara Hang Tuah dengan rajanya. Tutur bicara Hang Tuah sangat lembut dan penuh berbudi tatkala menolak arahan rajanya supaya menjadi hamba kepada raja yang lain. Hang Tuah pada awalnya memohon ampun kebawah duli rajanya dan dengan merendah diri Hang Tuah menghina dirinya. Kemudian barulah beliau menyatakan penolakan arahan rajanya itu.

b. Budi pekerti

Menurut Mohd Rashid et al (2014), budi pekerti pula lebih terarah kepada akhlak seseorang. Namun demikian, unsur kesantunan masih lagi menjadi tunjang kepada setiap perlakuan yang dihasilkan oleh sesorang individu. Pendek kata, budi pekerti adalah satu aspek atau tingkah laku seseorang yang dinilai oleh masyarakat dari sudut baik dan buruk, atau halus dan kasar. Kelakuan tersebut merangkumi kelakuan yang bersopan santun, tertib dan sebagainya. Nilai ini dapat dilihat dalam Hikayat Hang Tuah.

“Maka Tun Teja pun menunjukkan tangannya kepada Tun Tuah; Tun Tuah pun segera mengeluarkan tangan bajunya lalu disambutnya tangan Tun Teja itu lalu dibawanya ke dalam tirai kelambu tujuh lapis itu. Maka Tun Tuah pun duduk menghadap dibawah peterana itu; bebrapa kali Tun Teja mengajak… tiada juga Tuah mau. Maka dalam hati Tun Tuah: Ya rabbi, ya saiyidi, ya maulaya, ya Tuhanku, Engkau juga yang terlebih tahu dan amat kuasa dan Engkau juga yang mengetahui dalam hati hambamu bahawa perempuan ini ibuku. Kepadaku jauhkan apa kiranya daripada citaku kepada perempuan ini.’…      
        (Hikayat Hang Tuah, 1997:221)

Peristiwa diatas berlaku tatkala Hang Tuah cuba mendapatkan Tun Teja kepada rajanya. Semasa berjumpa dengan Tun Teja, Hang Tuah digoda oleh Tun Teja. Namun, Hang Tuah sedikitpun tidak tergoda dengan Tun Teja. Malah, sifat sopan santun yang ditunjukkan oleh Hang Tuah terhadap Tun Teja begitu tinggi dengan tidak mengambil kesempatann terhadap Tun Teja walaupun mereka sedang berdua-duaan. Kelakuan Hang Tuah ini sudah cukup untuk menggambarkan ketinggian budi pekerti masyarakat Melayu dahulu dalam karya-karya mereka.

c. Budi bicara

Menurut Mohd Rashid et al (2014), budi bicara merujuk kepada toleransi dan tolak ansur dalam setiap perbuatan. Hal ini demikian kerana, kehidupan masyarakat yang mementingkan nilai kerjasama bagi mewujudkan suasana yang harmoni dan aman. Masyarakat Melayu sangat mementingkan toleransi dan tolak ansur dalam pergaulan dan tindakan mereka. Dengan adanya sikap bertolak ansur dan toleransi inilah yang dapat menjamin kesejahteraan dan keharmonian masyarakat Melayu. Mereka sedaya upaya mencapai kata sepakat tentang sesuatu sehingga tiada siapa yang akan berkecil hati. Sikap mementingkan diri sendiri sangat jarang ditemui dalam masyarakat terdahulu. Itulah sikap orang Melayu yang masih kekal hingga hari ini biarpun sikap ini sedikit terhakis mengikut peredaran zaman. Dalam karya seni, konsep budi bicara ini dapat dilihat dalam hikayat Hang Tuah.

… “Perahu musuhlah lakunya. Apa bicara kita kalian?” Maka sahut Hang Kasturi, “ Apatah yang kita endahkan? Yang kita hendak pun bertemu dengan perahu musuh.” Maka sahut Hang Lekir dan Hang Lekiu, “ Mengapa pula begitu? Masa beta tumangkan; sehingga mati sudahlah.” Maka kata Hang Tuah seraya tersenyum, “ Hai saudaraku, pada bicara hamba, baik juga perang diatas pulau kerana perahu kita kecil; tewas juga kita kera ia tiga buah dengan besarnya dan senjatapun banyak dan orangpun banyak; sukar melawani dia.” Maka kata Hang Kasturi, “ Yang mana benar segeralah kita kerjakan, kerana makin hampir.” Oleh Hang Tuah membelokkan perahunya itu menuju pulau itu.”     
          (Hikayat Hang Tuah, 2008:25)
           
Petikan diatas menceritakan keadaan mereka berlima ketika didatangi musuh. Mereka sedikit pun tidak gentar hendak melawan musuh yang sebegitu ramai dan lengkap dengan senjata. Malah, mereka sempat berfikir kaedah yang berkesan untuk mengalahkan musuh mereka. Masing-masing menunjukkan toleransi tatkala membuat sesuatu keputusan pada saat yang genting seperti itu. Akhirnya, daripada persepakatan tersebut, mereka berlima dapat menewaskan musuh mereka itu. Keadaan ini jelas menunjukkan sikap tolak ansur dan budi bicara mereka dalam persahabatan.

d. Hati budi

Menurut Mohd Rashid et al (2014), hati budi boleh dikaitkan dengan istilah hati yang baik atau baik hati. Untuk melahirkan hati yang baik, seseorang itu perlu diasuh sejak kecil kerana kerana kesucian akan menentukan perlakuan yang baik, tingkah laku yang bersopan santun dan akn terhindar daripada segala sifat-sifat yang negatif dan buruk. Aspek ini jyga tidak lupa diterapkan dalam karya klasik Melayu. Sebagai contoh dapat dilihat dalam petikan Hikayat Hang Tuah.

“Setelah sudah baginda merajakan anakanda baginda beberapa bulan lamanya, maka dilihat akan ankanda baginda kerajaan terlalu baik budi afalnya, baginda lalu kembali keinderaan laki isteri.”
(Hikayat Hang Tuah 1995:7)    

Petikan tersebut menunjukkan seorang raja yang memputerakan anakandanya. Raja tersebut sangat mementingkan hati budi. Buktinya, setelah baginda berpuas hati terhadap budi baik anakandanya, baharulah baginda kembali ke istana bersama isterinya. Hal ini kerana, baginda tidak mahu anakandanya menjadi seorang raja yang tidak mempunyai hati budi yang baik dan elok.

e. Akal budi

Menurut Mohd Rashid et al (2014), pertimbangan akal sangat diperlukan dalam kehidupan seharian. Oleh itu, melalui pertimbangan akal budi yang mementingkan kewarasan akal fikiran ini akan menentukan sikap seseorang itu sama ada mampu untuk bertanggungjawab dengan setiap perkara yang dilakukan ataupun tidak. Kebiasaannya, dalam masyarakat Melayu dahulu, nilai ini sangat dipentingkan supaya seseorang individu itu mampu untuk mengurus diri, keluarga dan juga masyarakat.

2. Falsafah Melayu Berdasarkan Konsep Adat

Kehidupan masyarakat Melayu tidak lengkap sekiranya tidak disertakan dengan konsep adat. Adat merupakan falsafah pegangan hidup masyarakat Melayu sejak dahulu hingga kini. Konsep budi dan adat perlu berjalan seiring bagi mengindahkan cara hidup Melayu yang penuh adab. Adab, adat dan budi yang tersendiri.
            Dalam masyarakat Melayu itu sendiri, terdapat pelbagai adat yang diamalkan. Antaranya ialah adat menghadap raja dan adat penganugerahan gelaran. Oleh kerana masyarakat dahulu menganggap raja mempunyai kedudukan tertinggi, maka mereka mengatur adat yang sesuai untuk menghadap raja yang disanjung tinggi itu. Bukan tu sahaja, bagi menghormati keluarga diraja, mereka juga mengatur adat yang sesuai bagi istiadat penganugerahan gelaran.

a. Adat menghadap raja
Semasa mengadap raja terdapat adat istiadat mengadap raja di balairung. Pembesar-pembesar akan di susun mengikut pangkat kebesaran tersendiri seperti bendahara, penghulu bendahari, dan temenggung akan duduk di seri balai. Anak- anak raja akan duduk di bahagian serambi balai sebelah kiri dan kanan. Sida- sida yang muda akan duduk berselang-seli dengan bentara dan hulubalang yang berdiri di ketapakan balai memikul pedang. Petikan di bawah menggambarkan aturan mengadap raja di balairung.  Situasi ini dapat digambarkan melalui petikan teks di bawah.
          
“Kemudian dari­pada itu maka Raja Iskandar pun keluarlah ke penghadapan, dihadap oleh segala raja-raja dan ulama dan pendita dan segala Orang Besar-besar, dan segala pahlawan yang gagah-gagah mengelilingi takhta kerajaan baginda, dan dan belakang ba­ginda segala Hamba yang khas dan segala yang kepercayaannya.”
                                                                                                      (Hikayat Sulalatus Salatin, 2010)


b. Adat penganugerahan gelaran
Selain adat menghadap raja, masyarakat Melayu juga mempunyai adat yang dipanggil adat penganugerahan gelaran. Adat ini dimulakan dengan menjemput orang yang bakal menerima gelaran ke istana. Jemputan pula penganugerahan adalah mengikut pangkat dan gelaran yang bakal diterima. Orang besar-besar akan menjemputnya jika mendapat penganugerahan ‘Perserian’. Bagi anugerah ‘Persangan’ hanya orang kecil-kecil sahaja yang akan menjemput orang yang bakal menerima anugerah. Orang yang akan menerima anugerah akan dijemput dengan menggunakan gajah atau kuda. Mereka akan diiringi dengan payung dan gendang se­runai ke istana. Ketika tiba di istana, riwayat mereka akan dibaca dan diberi persalinan mengikut gelaran yang diberikaan oleh raja. Sebagai contoh, anugerah Bendahara akan diberi lima ceper persalinan.

“Jika baginda menggelar orang, maka raja dihadap orang di balairung, orang beradat. Maka dijemput orang itu: jika "Perserian ", Orang Besar-besar menjemput dia; jika "Per­sangan", orang kecil menjemput dia; jika "Pertuanan" orang sedang menjemput dia; dan jika orang bergelar itu patut bergajah, dibawakan gajah; yang patut berkuda, dibawakan kuda; dan jikalau tiada patut bergajah dan berkuda, dibawa berjalan dengan bingkisan, dengan payung dan gendang se­runai, tetapi payung itu, ada hijau, ada yang biru, ada yang merah, dan sebesar-besamya payung kuning; dan payung putih dengan nagara itu mahal adanya, sebaik-baiknya nafiri. Dan payung kuning itu payung anak raja-raja dan orang besar-besar; dan payung ungu dan merah dan hijau itu payung sida-sida dan bentara hulubalang sekalian. Adapun payung biru dan hitam itu akan payung barang orang bergelar juga.”
                                                                                                      (Hikayat Sulalatus Salatin, 2010)

c. Falsafah waad
Selain berpegang kepada falsafah budi dan adat, masyarakat Melayu juga berpegang kepada falsafah waad. Falsafah ini merupakan satu falsafah yang berkaitan dengan perjanjian yang dikenali dengan Waad. Waad merupakan kontrak sosial yang dilakukan antara seseorang individu dengan individu lain tentang sesuatu perkara. Masyarakat dahulu percaya, jika waad dilanggar, maka pelbagai bencana akan menimpa seperti menghidapi penyakit kedal iaitu sejenis penyakit kulit. Falsafah waad ini tidak lupa diterapkan dalam karya kelasik. Contohnya, terdapat penerapan falsafah waad dalam karya Sejarah Melayu;

… “Maka sembah Demang Lebar Daun, “Tuanku, segala anak cucu patik sedia akan jadi hambalah ke bawah Duli Yang Dipertuan Hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu tuan hamba. Syahadan jikalau ia berdosa besar-besar sekalipun jangan ia difadhihatkan dan dinista dengan kata yang jahat-jahat. Jikalau besar dosanya dibunuh, itu pun jikalau patut pada hukum syar’i.
Maka titah baginda, “Kabullah hamba akan janji bapa hamba Demang Lebar Daun ( tetapi hamba hendak minta satu janji pada bapa hamba.)”
Maka Sembah Demang Lebar Daun, “Janji yang mana itu, tuanku?”
Maka titah Seri Teri Buana, “Hendaklah pada akhir zaman kelak anak cucu bapa jangan durhaka, dan anak cucu hamba, jikalau ia zalim dan jahat, pekertinya sekalipun.
Maka titah Seri Buana, “Baiklah, kabullah hamba akan wa’ad itu.”
                                                                                                 (Hikayat Sulalatus Salatin, 2010:25)


Jika dilihat dengan teliti, sebenarnya banyak falsafah Melayu yang diterapkan dalam karya-karya klasik. Falsafah ini telah menjadi sebati dan pegangan hidup dalam masyarakat Melayu dahulu hinggalah kini.  

No comments:

Post a Comment